Harakani çiçekleri!

27.06.2013   09:36

Seyyid Ebu’l Hasan Harakani Vakfı’nca, Evliya Camii çevresinde geçtiğimiz yıl başlatılan ve bu yıl da Kars kalesi eteklerindeki diğer tarihi ve mimari dokunun yanında inanç turizminin yer aldığı mekanların çiçeklerle donatılması ve çevresinin ağaçlandırılması faaliyetleri ortaya tadına doyumsuz güzellikler çıkarıyor.

Bölgeyi ziyarete gelen yerli ve yabancı turistlerin de beğenisini toplayan çalışmalarda şu anada kadar 70 bin adet değişik türde çiçek ve 300 adet çam ağacı dikildi. Mevsim boyunca 150 bin adet çiçek ve 1000’in üzerinde ağaç dikilmesi hedefleniyor. Çevre düzenlemesi çalışmaları tamamlanınca Kars Kalesi ve eteklerindeki tarihi ve mimari doku tamamen yeşillikler içinde kalacak.

Seyyid Ebu’l Hasan Harakani Vakfı Başkanı Yavuz Uzgur, konuyla ilgili Kafkas Haber Ajansı’na yaptığı açıklamada, “Anadolu’muzun manevi sultanı Ebul Hasan Harakani Hz. mekânındayız. Burası tarihimizin kültürümüzün ve milletimizin çok önemli bir mekânıdır. Tarihi bir mekânadır. Kars Kalesinin dibinde Hasan Harakani türbesinin bulunduğu Kaleiçi Mahallesinin en önemli bir yerindeyiz. Alt tarafımızda Evliya Camii ve Harakani Külliyesi, hemen ön tarafımızda Havariler Kilisesi yani Kümbet Mescidi ki çok önemli bir mekândır. Şuanda onun bahçesinde bulunuyoruz. Bu mekân Kars Kalesinin dibinde yukarıya doğru Ulu Camii, Seyitler Haziresi, alperenlerin, şehitlerin ve seyit gazilerin bulunmuş olduğu bir mekândır.” dedi.

Ebu-l Hasan Harakani’nin miladi 1023 yılında Anadolu’ya geldiğinde hizmet alanını olarak bu mekânı seçtiğini ve burada hizmet alanını kurduğunu belirten Uzgur, “Tarihi seyir içerisinde zaman zaman büyük külliyeler yapılmış, yıkılmış, sonradan geliştirilmiş. 1995 yılından beridir hem Hasan Harakani Vakfımız, hem de Şehit Ebul Hasan Harakani Derneğimiz bu alanda çok önemli çalışmalar yapmaktadır. Bir taraftan bin yılık tarihimizi taş ve topraktan yeniden inşa ederken, diğer taraftan da Harakani irfanını iki cihetten, hem Harakani sofrası hem Harakani irfanı olarak gönüllere hitap eden cihetlerini de çalışmalarını yaparak bu çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. Ebul Hasan Harakani malum Alparslan’dan çok önce Alparslan’ın babası ve amcası zamanında yaşamış. Hatta ondan önce Sultan Gazneli Mahmut’unda hocalığını yapmış. Doğu’yu ve Batı’yı İslam ile müşerrefleşmesine, şereflenmesine sebep olmuş ve müthiş derecede çalışmalar yapmış bir zatı muhteremdir. İslam tasavvuf tarihimizin en önemli şahsiyetlerinden birisidir. Mevlana, Yunus gibi, Şems gibi zatlar, Kuşeyri gibi büyük âlimler ve meşaihler, posnişller kendisinden son derece etkilenmiştir. Ve bundan bin yıl önce Anadolu’nun manevi fütuhatını yapmak üzere Kars’tan çalışmayı başlatarak aynen suya atılan bir taşın çıkartmış olduğu dalgalar gibi dalga dalga Anadolu’ya yayılarak ve bütün dünyanın her tarafına Harakani irfanı sarmıştır ve yayılmıştır.” diye konuştu.

Fiziki olarak bu külliyeyi tamamlamak üzere olduklarından da söz eden Uzgur, “Kars kalesinin dibinde 55 dönüm arazi üzerinde kabirler, camiler, Hıristiyan Türklerin yapmış olduğu kiliseler, Havariler Kilisesi yani Kümbet Mescidi ki Alparslan 1064’te Ani’yı ve Kars’ı fetih edince ikinci cumayı burada kıldırmıştır. Ebul Hasan Harakanin Külliyesi ve kabri de buraya yakındır. Böyle bir kompleks hemen hemen Türkiye’nin bir çok şehrinde yok diyebiliriz. Kars kalesi ile seyitler haziresi ile kilisesi ile kümbet mescidi ve camisi, evliyalarıyla, alperen, şehit, gazi, dervişlerin kabirlerinin bulunmuş olduğu özel bir mekândır burası. Tarihimizin en önemli mekânlarından birisidir. Burayı ağaçlarla, çam ağaçlarıyla, çiçeklerle, yeşillendirerek, yeniden hem bu zatın manevi tasarrufuna, şahsiyetine yakışır hale getirmek üzere bu çalışmaları sürdürmekteyiz. Şuanda Kümbet mescidi civarında ve Ulu Cami civarında çalışıyoruz. 70 bine yakın çiçek irili ufaklı çam ağaçları ve bitkiler buraya getirdik ve hazırladık. Şuanda uygulamaktayız.” şeklinde konuştu.

Uzgur daha sonra şunları söyledi:

“İnşallah burası yine bin yıl önce nasıl buradan bütün Anadolu’ya irfan tarihimizin önemli fikirleri Harakani’nin sözleri, sohbetleri ve hal ve harekatları yayıldı, gönülleri fethettiyse bizde yine onların torunları olarak bin yıl sonra yine buradan bütün Anadolu’ya, bütün dünyaya, bütün ülkemize bu irfanı ve bu güzelliği, hem yeşiliyle hem ağacıyla, hem binasıyla, hizmet alanlarıyla, kültür merkezleri, aş evleriyle beraber göstermeye ve sunmaya çalışıyoruz. Bu son üç günden beridir buraya hemen hemen 300’ün üzerinde yerli ve yabancı misafir geldi. Bizzat benim misafirim olduğu için biliyorum. 120 tanesi 2 gün burada konaklayarak Harakani için gelenlerdir. Her gün sabah namazından başlayarak yatsının sonuna kadar hatta gecenin yarısına kadar yerli ve yabancı misafirlerimiz buraya geliyorlar. Biz onlarla hemhal oluyoruz, onları karşılıyoruz. Kars’ın kültürünü, irfanını, Harakanin sözlerini, sohbetlerini onlara ileterek yayılmasına vesile oluyoruz. Bu çalışmaları hep beraberce devam ettireceğiz. Ben sizlere de teşekkür ediyorum. Çünkü biz yapıyoruz. Ama siz duyuruyorsunuz ve yayıyorsunuz. En önemli görevi de burada sizler yapmış oluyorsunuz. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.”

Bölgenin eski halinde de söz eden Uzgur, “Ağaçlandırmadan önce ki durumu metruk haldeydi. Çünkü Kars kalesinin dibinde ki bu mekân 60 dönüme tekabül ediyor. Burada 6 tane cami, bir tane kilise, Kars kalesi, ulu camisi, seyitler haziresi, beylerbeyi sarayı, alperenlerin kabirleri ve şehitlerin kabirleri bulunmaktadır. Burada bir kurumların da tabi arsaları, arazileri, belediyeye ait bir ciheti var. Değişik kurumlara ait yerler vardı. Bunarlı tevhid ettik, birleştirdik. Tek bir parsel haline getirerek Ebul Hasan Harakani külliyesi ve kültür merkezi haline getirdik. Şimdi burada ki tüm çalışmaların lokomotifliğini harakani vakfı yapmaktadır. Diğer kurumlarımızda, kuruluşlarımızda, valiliğimizde, müftülüğümüzde bizlere imkânları dâhilinde yardım etmektedirler. Bundan önce de bazı yerleri henüz tamamlayamadık. Metruk bir haldeydi. Tabi dışarıdan gelen yabancılarda “evliya camisinin etrafı güzel de kilisenin ve kümbet mescidinin etrafı niye bu kadar metruk ve harabe” diye bize serzenişte bulunuyorlardı. Biz burayı belediyemizden devir alarak çalışmayı başlattık ve bitirmek üzereyiz. İnşallah tamamlayacağız.” dedi.

Uzgur son olarak, “Şuana kadar 70 bin değişik türde çiçek Evliya Camisinin bahçesi ile beraber buraya diktik. Şuanda 300’e yakın çam ağacı getirdik Ankara’dan, değişik yelerden. Onları dikiyoruz. Ve bu kaleye kadar devam edecek. Bizim hedefimizde şudur. 150 bin çiçek, bitki ve 1000’in üzerinde çam ağacı ve değişik bitkiler, ağaçlar buraya uygulayacağız inşallah.” şeklinde konuştu.

Boş vakitlerinin büyük bölümünü çevre düzenlemesiyle güzel bir görünüme kavuşan Evliya Camii Külliyesinde geçiren 65 yaşındaki Emekli Ali Eleman, “Eskiden aklı kesen gelmiş burada bir ev yapmış. Bu tarihi eserlere önem vermemişler. Zaten eskiden beri vermiyordular. Bu son yıllarda tarihi eserlere önem verdiler. Bu vakıflara ait yerleri devlet aldı parasıyla. Milletin parasını ödedi. Şimdi cennet güzeli oldu. Çok güzel oldu. Elbette isterim ki memleketimizin her tarafında böyle bir güzellik olsun, böyle bir canlılık olsun, böyle bir bahçesi olsun, böyle parkı olsun. Her yerde var bizde neden olmasın? Bizim gibi emekliler, ihtiyarlar boş zamanlarını gelip burada geçiriyorlar.” dedi.

İşçi Abdulcebbar Demir de, “Çalışıyoruz, çiçekleri ekiyoruz. Hasan Harakani Hz. Türbesinin etrafına ağaç, çiçekler ekiyoruz. Vatandaşlarda beğeniyorlar. Adeta Cennet gibi oluyor. Ben burada çalışıyorum. Allah’a şükürler olsun mutluyuz. Canımız bu hizmetlere feda olsun.” diye konuştu.

Okunma :110

Kategori:
Etiketler:
Bu Habere Henüz Yorum Yapılmamıştır. İlk Yorumu Siz Yapın!
Toplam () adet yorum eklenmiştir.